موسيقي بعد از انقلاب

۵ بازديد

 

موسيقي سنتي ايران طي ‍‍۴ دهه‌ گذشته در بزنگاه‌هاي تاريخي زبان گوياي احساسات جامعه بوده است. محمدرضا لطفي، حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان آهنگسازان مطرح و پيشگامي بودند كه آثارشان در سال‌هاي پس از انقلاب ۵۷ ملهم از تحولات سياسي و اجتماعي كشور بود.

 

 

موسيقي سنتي ايران طي ‍‍۴ دهه‌ گذشته در بزنگاه‌هاي تاريخي زبان گوياي احساسات جامعه بوده است. محمدرضا لطفي، حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان آهنگسازان مطرح و پيشگامي بودند كه آثارشان در سال‌هاي پس از انقلاب ۵۷ ملهم از تحولات سياسي و اجتماعي كشور بود.

انقلاب و تحولات موسيقي سنتي ايران

محمدرضا لطفي، آهنگساز و بنيان‌گذار كانون فرهنگي و هنري چاووش، در مجموعه برنامه‌هاي راديويي «تاريخ معاصر موسيقي دستگاهي ايران» درباره تحول موسيقي در سال‌هاي پس از انقلاب گفته است: «با توجه به جريانات اجتماعي و شور انقلابي، مردم توانايي شنيدن موسيقي دستگاهي يعني ساز و آواز را نداشتند. مردم و جوانان در خيابان بودند. شور و حرارت بالا بود و انتظار داشتند كه ما تصنيف‌هاي اجتماعي و انقلابي ارائه كنيم.»

سازآرايي، ريتم، لحن، ملودي و حتي آواز خوانندگان در اين سال‌ها با احساسات و هيجانات جامعه همراه بود.

عليرغم اينكه آثار موسيقي سنتي ايران در سال‌هاي پيش از انقلاب، با محوريت ساز ويولن و نوازندگان آن توليد مي‌شد، در سال‌هاي پس از انقلاب اين نوازندگان تار و سنتور بودند كه فضاي غالب موسيقي را در دست داشتند.

لحن موسيقي در اين سال‌ها حماسي شد و قطعات هر چه بيشتر به فرم سرود نزديك شدند. موسيقي از ضرب‌آهنگ‌هاي ساده و بزمي كه اغلب در «شش هشتم»، «سه ضربي» و «چهار چهارم سنگين» بود دورشد و به ريتم‌هاي پيچيده تري مانند «ضربي‌هاي لنگ» نزديك شد كه حال و هواي حماسي به قطعات موسيقي مي‌دادند.

جنگ ايران و عراق و همراهي موسيقي دستگاهي

روند تاثيرپذيري و تاثيرگذاري موسيقي دستگاهي بر جامعه پس از حمله عراق به ايران ادامه يافت و موسيقيدانان تا پايان دهه ۶۰ علاوه بر توليد قطعات موسيقي دستگاهي، نگاهي جدي به جنگ و احساسات جامعه داشتند.

از ۱۲ آلبوم چاووش، محتواي تعداد زيادي از قطعه‌هاي موسيقي در شش مجموعه آن تحت تاثير فضاي سياسي ايران بوده است. محمدرضا شجريان و شهرام ناظري خوانندگي اكثر اين قطعات را بر عهده داشتند.

البته همراهي با رويدادهاي سياسي و اجتماعي تنها شاخصه موسيقي‌ سنتي در سال‌هاي اول پس از انقلاب نبود بلكه مهمترين آثار حوزه موسيقي اصيل ايران طي ۴۰ سال گذشته در همين سال‌‌ها توليد شده است.

اعتراضات سال ۸۸ و واكنش هنرمندان موسيقي سنتي

با پايان جنگ ايران و عراق و حركت جامعه به سوي بازسازي، از شدت تاثير تحولات اجتماعي بر حوزه موسيقي دستگاهي كاسته شد. ريتم‌هاي قطعات شاد‌تر و تنوع ملودي‌هاي در آثار هنرمندان بيشتر شد.

انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸ و شكل‌گيري اعتراضات پس از آن، از ديگر رويدادهايي بود كه همراهي برخي هنرمندان موسيقي سنتي را در پي داشت. محمدرضا شجريان با خواندن قطعه «تفنگت را زمين بگذار» و شهرام ناظري با قطعه «اي خشم به جان تافته» به اين اتفاقات واكنش نشان دادند.

محمدرضا شجريان پس از رويداهاي سال ۸۸ در مصاحبه با يورونيوز درباره تاثير تحولات اجتماعي در موسيقي گفت: «بهترين اين موسيقي توسط عارف ارايه شده و عارف، خود هم شعر مي‌گفت و هم موسيقي را مي ساخت و مي‌توان آهنگ‌هاي عارف را به عنوان بهترين نمونه آهنگسازي ما معرفي كرد. و چون در زمان مشروطيت بود و فضاي آن زمان فضاي سياسي و آزادي خواهي بود، او هم چون همراه مردم بود، آهنگ ها را از دل مردم مي‌ساخت و خواننده‌ها و نوازنده‌ها آنها را ارايه مي‌كردند و تاثير مهمي در روحيه مردم داشت.»

وي موسيقي را بازتاب جامعه و برخاسته از فضاي جغرافيايي يك منطقه خو اند و گفت: «در يك فضاي جغرافيايي، مردم داراي يك فرهنگ خاصي هستند و نيازهاي خاصي دارند، موسيقي برخاسته از درون هر ملتي است و به همين دليل خواسته‌هاي خود را از طريق موسيقي بيان مي كند. وقتي خوشحال است، موسيقي شاد خواهد بود و وقتي ناراحت، موسيقي غمگين. وقتي شكست مي خورد يك موسيقي دارد و وقتي پيروز مي شود يك موسيقي ديگر. »

 

بهترین آموزشگاه های موسیقی تهران

انتخاب این که کدام آموزشگاه موسیقی برای من یا فرزندم مناسب تر است در واقع کار آسانی نیست. معیارهای متعددی برای انتخاب برتری آموزشگاه موسیقی وجود دارند و باید ببینید که کدامیک برای شما مهم تر هستند؟ در این پست ما با توجه به تجارب شخصی خود و دوستانی که کلاس های متعددی شرکت کرده اند، با توجه به امتیازاتی که هنرآموزان به آموزشگاه های خود داده اند و سرچ های اینترنتی، سه تا از آموزشگاه های موسیقی را در تهران به شما معرفی می کنیم.

معیارهای انتخاب ما چه بوده؟

  • کیفیت اساتید آموزشگاه
  • کیفیت تجهیزات کلاس ها
  • داشتن کلاس های مخصوص سنین مختلف
  • دسترسی و فاصله
  • نسبت قیمت به کیفیت تدریس
  • اعتبار ملی یا بین المللی
منبع: سازی ها
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.