رشته موسيقي در تركيه

۵ بازديد

موسيقي تركيب منظم و موزون اصوات است كه اين صدا هم مي تواند مربوط به انسان باشد و هم زنگ و صداي ادوات موسيقي و يا تركيبي هماهنگ از هردو كه محصول پرشور و احساسي را عرضه مي كند. 

 

موسيقي تركيب منظم و موزون اصوات است كه اين صدا هم مي تواند مربوط به انسان باشد و هم زنگ و صداي ادوات موسيقي و يا تركيبي هماهنگ از هردو كه محصول پرشور و احساسي را عرضه مي كند. تاريخچه موسيقي در بين اقوام مختلف قدمتي طولاني دارد و هركدام از هر نوعي بيانگر يك ارتباط، احساس شادي و يا حزن انگيز افراد است. موسيقي از زندگي مردم جدا نيست و اشخاصي مانند بتهون كه يك موسيقي را خلاقانه مي آفريند يك صداي مطلوبي را توليد مي كند كه در تاريخ موسيقي دنيا ماندگار مي شود. هميشه يك موسيقي خوشايند و مطلوب نيست و مي تواند تركيبي از صداها، ارتعاشات و لحظه هاي خاموش باشد و محدوده وسيعي از احساسات، تجربيات و محيط ها را منعكس كند.

خيلي از افراد دوست دارند موسيقي را به صورت آكادميك آموزش ببينند كه باعث مي شود تا به صورت عميق تري وارد موسيقي از اجرا، گوش دادن، آهنگسازي، تنظيم، توليد، ضبط و حتي مطالعه تاريخچه موسيقي اقوام كشور خود و جهان شوند و موسيقي را با وسعت بيشتري درك كنند.

رشته موسيقي در تركيه

رشته موسيقي در تركيه در بعضي از واحدهاي آموزشي و دانشگاه‌هاي كشور تدريس مي شود و تركيبي از كلاس ها، سمينارها، كارگاه هاي گروهي، آموزش جمعي و يك به يك  است و قطعه هاي موسيقي و ضبط شده مورد ارزيابي و تحليل قرار مي گيرند.
در بسياري از دوره هاي درسي رشته موسيقي در تركيه، مهارت‌هايي را در زمينه آهنگسازي‌، اركستر‌، اجرا‌، آناليز‌، اجرا، استفاده از استوديو‌، موسيقي شناسي و مطالعات تاريخي و فرهنگي موسيقي آموزش داده مي شود  و در ضمن در اين دوره ها شناخت كاملي از طيف زيادي از اشكال موسيقي گذشته و حال و سبك‌هاي آنها‌ و فرهنگ‌هاي مختلف انجام مي گردد.

آموزش موسيقي در كشور تركيه هيچ مرز جغرافيايي، اجتماعي و فرهنگي را نمي شناسد و موسيقي مناطق مختلف اروپا، آسيا، خاورميانه، افريقا و موسيقي ملي تركيه را مورد مطالعه و بررسي عميق قرار مي دهد.

دانشجو در دوره كارشناسي دانشگاههاي تركيه با همه سازهاي موسيقي آشنا مي شود ولي يك ساز را در گرايش تحصيلي بطور تخصصي فرا مي گيرد و امتحانات دانشگاه هم در اين رشته تحصيلي به دو صورت تئوري و عملي است. طبق گزارش هاي حاصله از دانشگاه‌هاي تركيه، برنامه آموزش موسيقي آنها تا حد زيادي با هم متغير و متفاوت است.

نوع تحصيل موسيقي در دانشگاه‌هاي تركيه

رشته موسيقي در تركيه در مقطع ليسانس موسيقي، آموزش در سه دوره انفرادي(Single)، تركيبي و مشترك به دانشجو ارائه مي شود و در رشته موسيقي هم موقعيت تحصيلات تكميلي اعم از تدريس و تحقيق در حوزه هاي تخصصي موسيقي شناسي، اپرا، توليد، آهنگسازي، موسيقي عامه و تئاتر وجود دارد.

در بيشتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي تركيه به همراه مباحث موسيقي دروس حسابداري اقتصاد، امورمالي، قانون، آمار و علم و تركيب هم به دانشجو آموزش داده مي شود تا بتوانند در ارتباط با اجتماع و بازار كار مديريت مناسبي داشته باشند.

برخي از دانشگاه‌ها هم ليسانس موسيقي را در قالب مديريت هنر يا هنرهاي نمايشي ارائه مي دهند تا دانشجويان بتوانند براي اشاعه موسيقي در مؤسسات و سازمان ها آماده شوند و دانشجويان هنر اين توانايي را دارند كه در زمينه هاي بازاريابي، برنامه ريزي، بهره برداري، روابط عمومي، جمع آوري پول و آموزش در سمفوني ها، تئاتر، خانه هاي اپرا و آژانس هاي هنري اشتغال پيدا كنند.

جاز از سازهاي ويژه و سختي است كه در تركيه آموزش داده مي شود و شامل دروس خصوصي، بداهه نوازي، كامپوزيت و اركستر، تاريخ موسيقي، تركيب به انضمام دروس عمومي و انتخابي است و گيتار هم در قالب جاز به دانشجو ارائه مي شود.
زبان تدريس موسيقي در دانشگاه‌هاي تركيه هم با زبان هاي انگليسي، فرانسوي، آلماني و تركي است كه اغلب بعد از زبان تركي، بيشتر زبان انگليسي در آموزش هاي دانشگاه كاربرد دارد.

تعدادي از موسسه هاي آموزشي و دانشگاه‌هاي تركيه كه رشته تحصيلي موسيقي در آنها آموزش داده مي شوند به اختصار نام مي بريم:

  • دانشگاه حاجت تپه(Hacettepe University): يك دانشگاه دولتي است كه در زمينه سازهاي زهي ،آهنگسازي و موسيقي سنتي به دانشجو آموزش مي دهد.
  • دانشگاه بيلكنت(Bilkent University): يك دانشگاه خصوصي در آنكارا است كه دز زمينه موسيقي هم فعاليت مي كند.
  • دانشگاه ياشار(Yasar University): يك دانشگاه خصوصي در ازمير تركيه است كه موسيقي در آن تدريس مي شود.
  • دانشگاه بيلگي استانبول(Istanbol Bilgi University): يك دانشگاه خصوصي كه براي آموزش موسيقي فعاليت مي كند.

 

بهترین فیلم های ترکیه ای

1-توسون پاشا (Tosun Paşa)

  • ژانر: کمدی
  • امتیازها: امتیاز imdb 9/10 ، امتیاز گوگل 95%

این فیلم بدون شک یکی از بهترین فیلم های ترکیه ای است که در آن محبوب ترین و مشهورترین بازیگر کمدی به نام کمال سونال ایفای نقش کرده و حتماً باید آن را ببینید. در این فیلم در مورد خانواده ترکی صحبت می کنند که هر کدام می خواهند زندگی لوکس خود را داشته باشند و با یکدیگر به رقابت می‌ پردازند و ایده های جدیدی در ذهن دارند.

منبع: سازی ها

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.