موسيقي سنتي و عرفاني در تركيه

۶ بازديد

«موسيقي عرفاني كشورها را نمي‌توان از هم جدا كرد. اين سبك بيشتر شما را از لحاظ كلي و معنوي به همديگر نزديك مي كند. البته در زمينه فني مانند مقام، نحوه اجرا و غيره تفاوت‌هايي وجود دارد.

 

جوشكون كارادمير نوازنده موسيقي سنتي و عرفاني اهل تركيه كه از طريق پروژه‌هاي مشترك خود با مهسا وحدت، خواننده زن ايراني آثار جديدي را به جهان ارائه كرده، در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري آناتولي گفت: آثار هنرمندان تركيه و ايران در زمينه موسيقي و عرفاني بسيار به هم شبيه هستند.

اين خواننده سبك عرفاني ترك در خصوص تفاوت ها و اشتراكات موسيقي عرفاني تركيه و ايران اظهار داشت:

«موسيقي عرفاني كشورها را نمي‌توان از هم جدا كرد. اين سبك بيشتر شما را از لحاظ كلي و معنوي به همديگر نزديك مي كند. البته در زمينه فني مانند مقام، نحوه اجرا و غيره تفاوت‌هايي وجود دارد.

شباهت‌هايي مانند اشتراكات احساسي و نحوه درك موسيقي در بين اين دوسبك ايراني و ترك نيز وجود دارد. كارهاي انجام‌شده نيز به لحاظ وجود شعراي مشترك تنها با هنرمندان ايراني امكان‌پذير بود.

اين عوامل اجراي مشترك را آسان مي كند. نمي توانيد اين نزديكي را در ديگر موسيقي هاي شرقي به دست بياوريد. ايران در اين زمينه نزديكترين سبك به موسيقي صوفيانه تركيه است. اين تنها نظر من نيست، بلكه اكثر موسيقيدانان بر آن اتفاق دارند».

كارادمير درباره همكاري‌ با مهسا وحدت در دو اثر «نداي پرندگان» و «راه بي‌پايان» كه سال 2016 و 2017 توسط مجله سانگلاينز انگلستان به عنوان برترين آلبوم جهان معرفي شدند گفت:

تصميم براي اجراي مشترك با مهسا وحدت را پس از سال ها شناخت و كار بر روي موسيقي ايران گرفتم. سال 2015 گروه موسيقي The Secret Ensemble را تشكيل داده و و از وي براي كار در اين آلبوم دعوت كرديم.

سال 2016 آلبوم «نداي پرندگان؛ The Secret Ensemble و مهسا» منتشر شد. موفقيت‌ها و احساساتي كه در پروژه قبلي حاصل شد، ما را به انجام برنامه ها و آلبوم جديد «راه بي‌پايان» تشويق كرد.»

هفت ماه براي تهيه آلبوم «راه بي‌پايان» وقت گذاشتيم. اين آلبوم را در تاريكي مطلق و داخل بناي سنگي موزه امانوئل ويگلند نروژ در مدت يك هفته ضبط كرديم.

اوايل امسال نيز اين آلبوم در تركيه منتشر شد. نداي پرندگان و راه بي پايان در اروپا و جهان به‌عنوان بهترين آلبوم جهان انتخاب شده است. راه بي پايان مورد استفبال منتقدان بين المللي موسيقي نيز قرار گرفته است.

استقبال جهاني براي ما افتخارآميز است. در آلبوم راه بي‌پايان اشعار حضرت مولانا و يونس امره در قالب ترانه‌هاي ارائه و به نوعي حكايت وجوه مشترك و رابطه معنوي اين دو شاعر كه همديگر را نديده اند، روايت شده است.

بزرگداشت اين شعرا، نام آنان را همچنان در اذهان زنده نگه خواهد داشت. در دو آلبوم اخير سعي ما بر رعايت اين مسائل بود. با اين تفاوت كه در آلبوم نداي پرندگان به جزييات عميق‌تري پرداختيم.»

جشكون كارا دمير در ارتباط با اجراهاي مشترك با خواننده سنتي ايراني و همچنين برنامه هاي آتي بيان كرد:

«در قالب آلبوم نداي پرندگان در تالارهاي فرهنگي گوناگون استانبول كنسرت داديم. در ايرلند نيز تور كنسرت بزرگزار كرديم. در چارچوب آلبوم راه بي پايان براي نخستين بار در استانبول اجراي زنده خواهيم داشت.

در ادامه نيز براي نخستين اجراي آلبوم بي پايان نيز سالن جمال «رشيد ري» استانبول را انتخاب كرديم. چون در اينجا شنونده خاص خودمان داريم. سال 2019 در همين چارچوب در خارج از تركيه نيز اجراهايي خواهيم داشت.

علاقمندان موسيقي در تركيه و جهان من و مهسا را با آثار مشترك مي‌شناسند. تقاضا ما را وارد يك مسير كرده و مشوق توليد آثار مشترك شده است. پروژه هاي جدا هم داريم كه با ديگر هنرمندان مي سازيم. زمانه ما را به نحوي همراه كرده و اين دوستي ادامه خواهد داشت».

كارادمير با ابراز تمايل خود براي آوازخواني به زبان فارسي گفت:

"تاكنون فارسي نخوانده‌ام. درعوض مهسا در آلبوم نداي پرندگان شعر «بازرگان عشق» يونس امره را همخواني كرد، شايد اين بار فارسي بخوانم. نمي دانم كه مي‌توانم يا نه، ولي خيلي مشتاق آن هستم. فارسي يك زبان موزيكال و شاعرانه است.

وي با اشاره به پروژه هايي كه قرا است همراه با خواننده و هنرمندان نامي ايران ارائه كند گفت:

با هنرمندان بزرگي مانند همايون شجريان، حسين عليزاده، علي قمصري درحال همكاري هستم. گزيه نخستم مهسا بود، چون او موسيقي ما را بسيار دوست دارد و به آموختن آن علاقمند است.

او سه قطعه در آلبوم نداي پرندگان اجرا كرد كه بسيار موفقي بود. حتي در فستيوالهاي بين المللي موسيقي‌هاي عرفاني كه توسط پيروان اديان ديگر برگزار مي شوند، از ما براي اجرا دعوت شد.»

كارادمير در رابطه با واكنش هنردوستان و مخاطبين نسبت به اين دو آلبوم مشترك و همچنين احتمال برگزاري كنسرت در ايران اظهار داشت:

"در دو سفر اخيرم به ايران متوجه شدم كه هوادارنم در اين كشور به اندازه آنها در تركيه و حتي بيشتر از آن شده است. دو ترانه مهسا نيز با استقبال مردم تركيه مواجه شده است. او سبك عرفاني را نه سنتي بلكه در قالب مدرن ارائه مي‌كند.

اجراي كنسرت در ايران سخت است؛ اخذ مجوز و نرخ اجاره تالارها، برگزاري كنسرت در اين كشور را دشوار كرده است. با توجه بهاوضاع اقتصادي ايران حتي خواننده هاي داخلي نيز دچار مشكل هستند.

تقاضاي زيادي براي اجرا در اين كشور وجود دارد. موقعي كه به ايران سفر مي‌كنم، مردم ايران نسبت به بنده ابراز محبت و به خانه‌هاي‌شان دعوت مي‌كنند. دوست دارم كه در اين كشور نيز كنسرت‌هايي برگزار كنم".

بهترین فیلم های ترکیه ای

1-توسون پاشا (Tosun Paşa)

  • ژانر: کمدی
  • امتیازها: امتیاز imdb 9/10 ، امتیاز گوگل 95%

این فیلم بدون شک یکی از بهترین فیلم های ترکیه ای است که در آن محبوب ترین و مشهورترین بازیگر کمدی به نام کمال سونال ایفای نقش کرده و حتماً باید آن را ببینید. در این فیلم در مورد خانواده ترکی صحبت می کنند که هر کدام می خواهند زندگی لوکس خود را داشته باشند و با یکدیگر به رقابت می‌ پردازند و ایده های جدیدی در ذهن دارند.

منبع: سازی ها

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.